Series: <span>Nacht van de vrijdenker</span>

Play

Hoe moeten we omgaan met empathie? En kunnen ze helpen om grote menselijke problemen zoals de vluchtelingencrisis op te lossen? Of staat empathie bij zo’n problemen net in de weg?
De nacht van de vrijdenker van 2018 is afgesloten door filosoof Ignaas Devisch en hij ging dieper in op deze materie. (Foto: Gerbrich Reynaert)

Play

Het is in om te spreken over industrie 4.0. Overal robots en artificiële intelligentie. Volgens sommigen een zegen, want robots zullen alle gevaarlijke werken doen en er zal een overvloed voor iedereen zijn waardoor armoede definitief ken worden uitgebannen.

Play

De laatste 10 jaar is het internet geëxplodeerd en nu loopt iedereen rond met een toestel op zak van waaruit zowat alle informatie van de hele wereld bereikbaar is. We zijn steeds bereikbaar en de sensoren op onze smartphone en smartwatch volgen ons overal. Wie weet wat met die informatie gedaan wordt. Is dat een zegen of een vloek? Zijn we marionetten van enkele multinationals geworden? Kunnen we nog genieten van de echte wereld of zijn we in The Matrix terecht gekomen? Of is het eerder Big Brother of Brave New World? (Foto: Gerbrich Reynaert)

Play

Is er leven na de dood? Wat weten we daarover? Kunnen we er hoe dan ook iets over weten? Staat de wetenschap ver genoeg om die vraag te kunnen beantwoorden. In een pittige voordracht legt Johan Braeckman één en ander helder uit op De Nacht van de Vrijdenker. (Foto: Gerbrich Reynaert)

Play

Hoe moeten we met radicale IS aanhangers omgaan? Moeten we de IS-kinderen terug naar België halen? Kunnen we ze deradicaliseren? Allemaal vragen die Jan Lippens op de Nacht van de Vrijdenker stelde aan Montasser Alde’Emeh. Islamkenner en ooit infiltrant voor de Belgische staatsveiligheid. (Foto: Gerbrich Reynaert)

Play

Gaat de wereld de verdoemenis in? Zijn we volop bezig met onze eigen ondergang te bewerkstelligen of valt het allemaal wel mee? Is het menselijk technisch vernuft in staat om ook de huidige milieuproblemen op te lossen zonder onze maatschappelijke verworvenheden ervoor te moeten opofferen? (Foto: Gerbrich Reynaert)

Play

(foto: Gerbrich Reynaert)

In het boek ‘Durf te twijfelen’ gaan vooraanstaande filosofen uit België en Nederland op zoek naar het voordeel van de twijfel en naar het hoe en waarom van een gezonde skepsis.
Er komen uiteenlopende terreinen aan bod: recht, kunst, journalistiek, politiek, liefde en seks, techniek, natuur, religie, economie, onderwijs en gezondheidszorg. Maar er is ook plaats voor twijfel aan de twijfel en de zoektocht naar een weg om ook weer uit de twijfel te komen. Ons panel vertelt en denkt na over een gezonde skeptische houding.

Play

(foto: Gerbrich Reynaert)

In het boek ‘Durf te twijfelen’ gaan vooraanstaande filosofen uit België en Nederland op zoek naar het voordeel van de twijfel en naar het hoe en waarom van een gezonde skepsis.
Er komen uiteenlopende terreinen aan bod: recht, kunst, journalistiek, politiek, liefde en seks, techniek, natuur, religie, economie, onderwijs en gezondheidszorg. Maar er is ook plaats voor twijfel aan de twijfel en de zoektocht naar een weg om ook weer uit de twijfel te komen. Ons panel vertelt en denkt na over een gezonde skeptische houding.

Play

Ons stafrecht is zo georganiseerd dat wie een misdaad pleegt hiervoor gestraft wordt. Boontje komt om zijn loontje. Maar de vraag is of dat wel de goede strategie is om tot een betere en geweldlosere maatschappij te komen. Misschien is het beter om een systeem te bouwen waarbij misdaden worden gezien als een mis functioneren van een mens en moeten we het strafrecht zo aanpassen dat het zoekt naar een manier om deze mensen te “genezen” en naar acties die de maatschappij beschermen in plaats van wraak te nemen. Enkele specialisten hebben hierover gediscuteerd tijdens de nacht van de vrijdenker.

Play

(foto: Gerbrich Reynaert)

Ons stafrecht is zo georganiseerd dat wie een misdaad pleegt hiervoor gestraft wordt. Boontje komt om zijn loontje. Maar de vraag is of dat wel de goede strategie is om tot een betere en geweldlosere maatschappij te komen. Misschien is het beter om een systeem te bouwen waarbij misdaden worden gezien als een mis functioneren van een mens en moeten we het strafrecht zo aanpassen dat het zoekt naar een manier om deze mensen te “genezen” en naar acties die de maatschappij beschermen in plaats van wraak te nemen. Enkele specialisten hebben hierover gediscuteerd tijdens de nacht van de vrijdenker.

Play

(foto: Gerbrich Reynaert)

Pieter Bonte is filosoof. Hij is lid van het Bio-ethics Institute of Ghent, waar hij onderzoek doet naar de intrinsieke argumenten voor en tegen mensverbetering: materiële ingrepen die ons niet zozeer genezen, maar ons (schijnbaar?) verder verbeteren door ons slimmer, sterker, mooier en gelukkiger te maken.
Op de Nacht van de Vrijdenker laat Pieter Bonte zijn licht schijnen op het transhumanisme: kunnen we, en is het wenselijk, de door de natuur gestelde grenzen van het menselijk bestaan te overstijgen?

Play

(foto: Gerbrich Reynaert)

Het grote probleem van deze tijd is niet dat we het niet goed hebben, maar dat we niet weten hoe het beter kan. Historicus Rutger Bregman weet daar wel raad mee.

Play

(foto: Gerbrich Reynaert)

Kritisch denken is bij uitstek een gereguleerd denken: een denken dat z’n kwetsbaarheid erkent en, dankzij het volgen van strenge regels, de valkuilen van het irrationalisme vermijdt. Leggen deze spelregels beperkingen op aan de vrijheid van denken? Johan Braeckman meent dat ze net onmisbare voorwaarden zijn die écht vrij denken mogelijk maken.

Play

(foto: Gerbrich Reynaert)

Druk, druk, druk! Vind je dat ook? Maak je geen zorgen, je bent niet de enige. Bovendien is het omgekeerde misschien wel minder goed. Althans, dat is wat Ignaas Devisch erover denkt. Hij heeft het onderzocht en vastgesteld dat het zich zelfs al in de middeleeuwen voordeed. Op de Nacht van de Vrijdenker gaf hij ons wat materiaal om daar dieper over na te denken.

Play

(foto: Gerbrich Reynaert)

De evolutietheorie vind ik een van de boeiendste onderwerpen uit de wetenschappen. Gelijke rechten liggen mij na aan het hart, in het bijzonder vrouwenrechten. Als je evolutietheorie en feminisme aan elkaar koppelt, kom je automatisch uit bij Griet Vandermassen. Zij is ook heel bedreven in het brengen van een helder verhaal over een complex onderwerp.